Elektrische voertuigen (EV’s) winnen snel aan populariteit vanwege hun milieuvriendelijkheid en zuinigheid in vergelijking met traditionele auto’s met verbrandingsmotoren. Er zijn drie belangrijke methoden voor het opladen van EV’s, die worden onderscheiden door het aantal fasen dat voor het laadproces wordt gebruikt: eenfasig, tweefasig en driefasig opladen. Elk van deze methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen.

STROOM OVER ÉÉN OF DRIE FASEN?

De wisselstroom die thuis wordt gebruikt om EV’s op te laden, bestaat uit drie fasen. De mogelijkheid om een EV in één, twee of drie fasen op te laden hangt af van het stopcontact en de in de auto geïnstalleerde boordlader.

Er zijn verschillende soorten stekkers:

– Schuko-stekkers: Deze zijn in elk huishouden aanwezig en kunnen via één fase maximaal 16 ampère trekken.

– CEE-stekkers: Ook bekend als hoogstroomstekkers, beschikbaar in uitvoeringen tot maximaal 16 of 32 ampère, met één of drie fasen.

De boordlader in de EV bepaalt hoeveel fasen en met welk maximaal vermogen er kan worden geladen. Een driefase-boordlader kan via een driefase-stroomaansluiting ook over drie fasen laden.

Elektrische auto opladen over één fase

Eenfasig opladen is de eenvoudigste en meest voorkomende vorm van EV-laden. Het gebruikt een enkele fase elektriciteit en kan worden uitgevoerd op elk huishoudelijk stopcontact. Het maximale vermogen is beperkt tot ongeveer 7,4 kW, wat betekent dat opladen lang kan duren. Dit is vooral geschikt voor EV’s met kleinere accu’s of voor laden gedurende de nacht.

Voordelen:

– Beschikbare stroombron (huishoudelijk stopcontact)

– Geschikt voor kleinere accu’s of voertuigen met laag laadvermogen

– Kosteneffectief

Nadelen:

– Langere laadtijden

– Beperkt laadvermogen, afhankelijk van het voertuigmodel

Elektrische auto opladen over drie fasen

Driefasig opladen maakt gebruik van drie fasen elektriciteit en biedt de snelste laadtijden, met vermogens van rond de 11 kW of 22 kW. Het laadproces verloopt sneller omdat de stroom in drie fasen tegelijk wordt overgedragen, wat resulteert in een hoger laadvermogen.

Voordelen:

– Kortste laadtijden

– Geschikt voor voertuigen met grote accucapaciteit en hoog laadvermogen

– Beschikbare laadpalen op openbare plaatsen en snelwegen

Nadelen:

– Hogere installatiekosten thuis vanwege speciale laadinfrastructuur

– Mogelijk niet beschikbaar in sommige woonwijken

– Meestal hogere laadkosten

Hoe werkt driefasig opladen?

Driefasig laden vereist een passende laadinfrastructuur en een elektrische auto die hiervoor is ontworpen. Bij een driefasige aansluiting wordt de stroom in drie fasen tegelijk overgedragen, wat leidt tot sneller opladen. Het laadvermogen kan naar behoefte worden aangepast.

Elektrische auto opladen over twee fasen – eerder zeldzaam?

Bij sommige EV’s is een tweefasige ingebouwde lader geïnstalleerd, wat sneller is dan eenfasig opladen. Tweefasig opladen is echter zeldzaam en er zijn nauwelijks laadoplossingen die dit ondersteunen. Eigenaren van dergelijke auto’s gebruiken meestal driefasige laadkabels om het maximale laadvermogen te benutten.

NRGkick: Flexibele laadoplossing

Met NRGkick kunt u flexibel opladen, afhankelijk van het stopcontact en het stekkeropzetstuk. U kunt met één laadstation over één of drie fasen laden, zonder extra laadinfrastructuur aan te schaffen.

Overzicht van laadprestaties met NRGkick:

– Elektrische auto, max. 1-fase: 1,4 kW tot 7,4 kW

– Elektrische auto, max. 2-fase: 2,8 kW tot 14,8 kW

– Elektrische auto, max. 3-fase: 4,2 kW tot 22 kW

Met deze opties biedt NRGkick een flexibele en veilige manier om uw EV op te laden, ongeacht uw laadinfrastructuur en behoeften.