Veelgestelde vragen2023-10-12T10:28:31+02:00
Waar moet ik rekening mee houden als ik zelf een huis ga bouwen en hier een laadpunt wil laten installeren?2022-02-22T13:41:20+01:00

Bij de bouw van een nieuwe woning raden we je aan een 3-fase aansluiting in de meterkast te installeren. Veel nieuwe elektrische auto’s hebben de mogelijkheid om 3-fazig te laden. Hierdoor laad je de auto veel sneller op. Controleer voor de bouw van de woning bij de aannemer of dit mogelijk is.

Wat is tijd gestuurd laden?2022-02-22T13:39:28+01:00

Met tijd gestuurd laden wordt je auto geladen op slimme momenten zoals optimaal gebruik van beschikbare zonne- en windenergie. In tegenstelling tot regulier laden, dan wordt je auto zo snel mogelijk helemaal vol geladen.

Tijd gestuurd laden is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor je portemonnee. Je spaart namelijk 3 cent korting op je energierekening met iedere slim geladen kWh. Dat is al snel zo’n €150 per jaar!

Wat is verzwaren?2022-02-22T13:38:27+01:00

Verzwaren is het aanpassen van de energie aansluiting van 1-fase naar 3-fase. Simpel gezegd gaat bij 1-fase laden de stroom door één draad. Bij 3-fasen laden door drie draden. Het laadvermogen van een 3-fasen aansluiting is daarmee ook hoger dan dat van een 1-fase aansluiting. Daardoor laad de auto sneller op.

Of je auto 1-fase of 3-fase kan laden hangt af van de elektrische auto en je meterkast. Controleer de volgende punten:

De oplaadmogelijkheid van uw auto. De meeste auto’s kunnen 3-fase laden. Kijk hiervoor in de specificaties van de auto.

Of je huisaansluiting fase-1 of fase-3 is.

Heb je een 1-fase aansluiting maar een auto die 3-fase kan laden? Dan kun je ervoor kiezen om de meterkast te laten verzwaren.

Ik heb geen slimme meter. Maakt dit uit?2022-02-22T13:37:49+01:00

Je hebt geen slimme meter nodig voor thuisladen. Een slimme meter heeft wel verschillende voordelen.

Geen slimme meter? We raden aan om een slimme meter aan te vragen bij jouw netbeheerder. Dit is in de meeste gevallen gratis.

Heeft het plaatsen van een laadpaal gevolgen voor mijn meterkast?2022-02-22T13:36:02+01:00

Bij de installatie van de NRGkick moet u het volgende installeren:

  • U moet een kabel voorzien tussen de meterkast en het stroompunt waar u de NRGkick op wilt aansluiten.
  • Aardlekbeveiliging is al aanwezig in de kabel en moet dus niet meer geïnstalleerd worden.
De NRGkick software updaten, hoe doe ik dat?2022-01-24T10:56:39+01:00

Voor alle modellen (belangrijk!!) geldt het volgende principe: de NRGkick haalt zijn updates enkel binnen via WIFI-verbinding. Het is dus ten zeerste aangeraden om uw NRGkick met uw WIFI-netwerk te verbinden om steeds up2date te blijven en te beschikken over alle nieuwe functionaliteiten.

De NRGkick zal dus nooit updates binnenhalen via mobiele data (SIM-kaart). 

 

Mijn NRGkick laadrapporten zijn leeg2022-01-06T11:33:26+01:00

Om communicatiefouten te vermijden moet men steeds de NRGkick eerst loskoppelen van de wagen en dan pas uit het stopcontact halen. Een recente update heeft dit probleem verholpen.

Mijn NRGkick valt na enkele seconden uit2022-01-06T11:33:26+01:00

Controleer steeds of u (per toeval) de OCPP functie hebt geactiveerd. Indien u dit gedaan hebt én deze functie wilt benutten moet u zichzelf verzekeren dat u een actief bent bij het geconfigureerde OCPP netwerk. Indien uw lidmaatschap bij een OCPP dienst niet actief staat zal u het laden kunnen aanvangen maar zal deze na enkele seconden weer stopgezet worden.

Ga bij dit probleem dus steeds na of u deze OCPP functie hebt geactiveerd, of u dit wilt gebruiken én of u een geldig account (juiste logingegevens / lidmaatschap) hebt bij uw OCPP dienst.

Heb ik recht op belastingvermindering?2022-01-06T11:33:26+01:00

Momenteel zijn deze wetten nog in de maak en is er nog geen concreet besluit hieromtrent. Wij van EV-quip hebben echter wel nauwe contacten met de bevoegde instanties en we hopen dan ook tijdig duidelijk advies hierover te mogen geven.

Hoe werkt het fotovoltaïsch laden?2022-01-06T11:33:26+01:00

De NRGkick kan via het aanwezige wifi-netwerk rechtstreeks verbinding maken met de omvormer van de zonnepanelen. Momenteel ondersteunt NRGkick al enkele grote merken, bij twijfel neemt u best contact op met onze productexperten. Bij toekomstige updates zullen steeds meer omvormers ondersteund worden.

Mijn kabel (lijkt) defect, moet ik deze terugsturen?2022-01-06T11:33:26+01:00

In elke NRGkick zit er een contact button die ons toelaat om op afstand uw apparaat uit te lezen. Hierdoor kunnen we op voorhand al een analyse maken om te kijken wat het eventuele defect is. Wij kunnen u ook meteen geruststellen, deze functie hebben we zelden moeten gebruiken in het verleden!

Hoeveel laadbeurten kan mijn NRGkick (WIFI) onthouden?2022-01-06T11:33:26+01:00

De NRGkick mobiele laadkabel kan tot 100 laadbeurten onthouden, door het ontbreken van de GPS/SIM functionaliteit gaat hij hier echter geen locatie aan toekennen.

Hoe gaat het vergoeden van mijn laadkosten in zijn werk?2022-01-06T11:33:26+01:00

De terugbetaling kan op 2 manier verlopen:

Manier 1:

  • Via de automatisch gegenereerde laadrapporten van de NRGkick zelf
    Die kan u zelf uitdraaien via de gratis app en doormailen of u kan dit proces automatiseren zodat u maandelijks of wekelijks een laadrapport ontvangt op het door u ingestelde e-mail adres.

Manier 2:

  • Via OCPP 1.6
    Dit loopt dan via een externe firma zoals Mobiflow, LMS, Newmotion, … In de app kan het CPO (Charge point operator) account gelinkt worden zodat alle gegevens automatisch naar een externe firma worden verzonden die de terugbetaling voor u regelt.
Verschillen WIFI/GPS-SIM voor particulieren2022-01-06T11:33:26+01:00

Het verschil tussen de 2 producten is eenvoudig uit te leggen. U heeft de keuze tussen de volgende uitvoeringen:

  • NRGkick 32A – WIFI & Bluetooth/ standaard art. 12701001
  • NRGkick 32A – WIFI, Bluetooth & SIM/GPS art. 12801001

Beide producten zijn  hardwarematig en functioneel quasi identiek, het enige verschil zit in de manier waarop de NRGkick uw laadgegevens kan doorsturen naar de Cloud (Waar heeft u geladen, tijdsduur, vermogen, ..)

WIFI: 

De standaardkabel gaat dit via WIFI doen, hiervoor heeft hij dus een wifi signaal nodig om dit door te sturen. Deze uitvoering maakt geen gebruik van geolocatie en kan dus niet aangeven waar u precies geladen heeft. Let wel: de kabel heeft de mogelijkheid om tot 10 WIFI-netwerken te onthouden, op deze manier kan u (beperkt) toch onderscheiden wanneer u waar laadt.

GPS/SIM:

De versie met SIM/GPS maakt geen connectie via WIFI om gegevens uit te wisselen. Een bijkomend voordeel, naast het feit dat de NRGkick quasi overal via SIM over netwerkverbinding beschikt, is dat de geolocatie (waar u laadt) exact bepaald kan worden. Dit komt de volledigheid van uw rapporten natuurlijk ten goede. Bij de aankoop van een NRGkick zijn de simkosten gedurende 2 jaar inbegrepen. Wanneer deze 2 jaren verstreken zijn betaalt u voor deze functie een abonnementsprijs. Vragen? Neem zeker contact op met een van onze experten.

Verschillen WIFI/GPS-SIM voor zakelijke klanten2022-01-06T11:33:26+01:00

NRGkick 32A – WIFI & Bluetooth

De werknemer zal bij deze versie moeten zorgen voor een stabiel wifi signaal waar de auto geladen zal worden. Via de app kan de werknemer dit wifi signaal aanduiden als het privé laadpunt (thuis).

Telkens wanneer de gebruiker de kabel insteekt zal deze automatisch verbinding maken met het eerder ingestelde wifi netwerk (het instellen is een eenmalige handeling) en automatisch de laadbeurt registreren. Bij deze versie van de NRGkick zal de laadlocatie dus bepaald worden door uit te lezen met welk wifi netwerk hij verbonden was bij elke laadbeurt. De NRGkick kan tot 10 verschillende wifi-netwerknamen onthouden.

NRGkick 32a – WIFI, Bluetooth & SIM/GPS

Bij deze versie zal de kabel de coördinaten (locatie) onthouden van iedere laadbeurt en zo dus gaan bepalen waar hij geladen heeft. De werknemer kan hem natuurlijk ook nog via wifi verbinden indien hij dat wil. Maar dit is in de meeste gevallen niet nodig. Deze uitvoering leent zich ook volledig tot het gebruik met OCPP-diensten.

De Schüko adapter laadt tot 13A, mijn woning beschikt over 10A – is dit veilig?2022-01-06T11:33:26+01:00

Ja. Onze NRGkick laadkabel is op ieder contact beveiligd op warmte, zodra de pinnen te warm worden zal de kabel afschakelen en zo het contact beveiligen.

 

 

De kabel die ik zoek is momenteel niet in voorraad2022-01-06T11:33:25+01:00

Geen paniek, mogelijk hebben wij toch extra voorraad in ons magazijn. Neem daarom steeds contact met ons op per telefoon of e-mail.

Daarnaast is het goed om weten dat de gemiddelde levertijd van de NRGkick laadkabel aan EV-quip gemiddeld een 8-tal weken duurt. Dit door de wereldwijd verstoorde supply chain. Maar nogmaals, onze voorraad is groot!

Is eigen branding van de NRGkick mogelijk?2022-01-06T11:33:25+01:00

Eigen branding is zeker mogelijk, maar hiervoor hanteren we een bepaalde minimumafname:

  • Een eigen logo op de behuizing: vanaf 500 stuks.
  • Eigen kleur kabel (standaardkleur: blauw): vanaf 2.500 stuks.
  • Gepersonaliseerde verpakking: vanaf 500 stuks

Interesse? Neem contact met ons op zodat wij met u de meerkost voor deze personalisatie kunnen bespreken.

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen2022-01-06T11:33:25+01:00

Geen paniek, heb je al in spam/ongewenste e-mail map gekeken? Zit de mail daar ook niet in? Bel of mail ons even en wij bezorgen u een kopie van uw bestelling. In het overgrote deel van de gevallen verloopt het mailverkeer vlekkeloos, maar het kan altijd gebeuren dat een mailtje verdwijnt – dit lossen wij dan handmatig op voor u!

SMART ATTACHMENTS

Twijfelt u nog welke smart attachment u nodig heeft om uw wagen, in combinatie met de NRGkick, op te laden? Hieronder hebben wij de verschillende types in een overzichtelijke tabel gegoten.

 

Type 32A – 5polig 32A – 3polig 16A – 5polig 16A – 3polig 230V Schuko
fases 3 1 3 1 1
max. laadstroom 32A 32A 16A 16A 13A
max. laadvermogen 22 kW 7.4 kW 11 kW 3.7 kW 3 kW

IN DE PRAKTIJK

 

Niet enkel op papier is de nieuwe NRGkick een snelheidmonster, de NRGkick is getest op 5 uiteenlopende wagens en de resultaten spreken voor zich.

32A – 5polig

16A – 5polig

16A – 3polig

230V Schuko

Tesla Model 3 Standard
Capaciteit batterij: 50 kWh
On-board lader: 3-fasig, 11 kW
Laden met noodlader: 21,5 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
4,5 h

Tijdsbesparing
17 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
4,5 h

Tijdsbesparing
17 h

Fases
1

Vermogen
3,7 kW

Laadtijd
13,5 h

Tijdsbesparing
8 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
16,5 h

Tijdsbesparing
5 h

Renault Zoe R135
Capaciteit batterij: 52 kWh
On-board lader: 3-fasig, 22 kW
Laden met noodlader: 22,5 h

Fases
3

Vermogen
22 kW

Laadtijd
2,3 h

Tijdsbesparing
20,2 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
4,6 h

Tijdsbesparing
17,9 h

Fases
1

Vermogen
7,4 kW

Laadtijd
7 h

Tijdsbesparing
15,5 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
17,3 h

Tijdsbesparing
5,2 h

e-Golf (2018)
Capaciteit batterij: 31,5 kWh
On-board lader: 2-fasig, 7,2 kW
Laden met noodlader: 13,5 h

Fases
2

Vermogen
7,2 kW

Laadtijd
4,4 h

Tijdsbesparing
9,1 h

Fases
2

Vermogen
7,2 kW

Laadtijd
4,4 h

Tijdsbesparing
9,1 h

Fases
1

Vermogen
3,6 kW

Laadtijd
8,7 h

Tijdsbesparing
4,8 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
10,5 h

Tijdsbesparing
3 h

Peugeot e-208
Capaciteit batterij: 54,3 kWh
On-board lader: 3-phase, 11 kW
Laden met noodlader: 23,5 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
5 h

Tijdsbesparing
18,5 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
5 h

Tijdsbesparing
18,5 h

Fases
1

Vermogen
3,7 kW

Laadtijd
14,7 h

Tijdsbesparing
8,8 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
18 h

Tijdsbesparing
5,5 h

Nissan Leaf e+
Capaciteit batterij: 62 kWh
On-board lader: 1-fasig, 6,6 kW
Laden met noodlader: 27 h

Fases
1

Vermogen
6.6 kW

Laadtijd
9,4 h

Tijdsbesparing
17,6 h

Fases
1

Vermogen
3.7 kW

Laadtijd
16,7 h

Tijdsbesparing
10,6 h

Fases
1

Vermogen
3.7 kW

Laadtijd
16,7 h

Tijdsbesparing
10,3 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
20,6 h

Tijdsbesparing
6,4 h

HET VERSCHIL MET ..

 

Wat het opladen van elektrische auto’s betreft, hebt u keuze te over: ofwel rijdt u met een permanent aangesloten laadkabel naar een openbaar laadstation, ofwel laadt u uw auto op aan een openbaar laadstation, ofwel installeert u zelf thuis een wallbox, ofwel vertrouwt u op een mobiel laadapparaat. Maar waar zitten nu precies de verschillen?

Mobiele laadeenheid

Mobiele laadeenheid

Mobiele oplaadeenheden worden niet permanent geïnstalleerd, maar worden gewoon in een standaard stopcontact gestoken en zo in werking gesteld. Mobiele eenheden, met een capaciteit tot 22 kW, hebben dezelfde laadcapaciteiten als permanent geïnstalleerde wallboxen, maar hebben het bijkomende voordeel dat ze kunnen worden losgekoppeld en meegenomen. Ze bieden dus meer flexibiliteit dan wallboxen, omdat ze gemakkelijk bij elk standaard stopcontact in gebruik kunnen worden genomen. NRGkick behoort ook tot de categorie van mobiele oplaadeenheden die handig kunnen worden meegenomen op reis, van elke stroombron een oplaadstation maken en zelfs opladen bij openbare oplaadpunten mogelijk maken.

Permanente laadstations

Permanente laadstations

Laadkabels kunnen permanent worden geïntegreerd in permanente laadstations. Na een autorisatie (bv. met een klantenkaart) kan het opladen worden gestart.

Publieke laadpaal

Publieke laadpaal

Net als laadstations zijn laadpalen openbaar toegankelijk, maar hebben ze geen permanent geïnstalleerde laadkabel. In de regel zijn hier alleen Type 2-aansluitingen te vinden, waarmee de elektrische auto met een extra laadkabel kan worden opgeladen. Deze kabel (Type 2 naar Type 2) moet echter door de klant worden meegenomen en is niet standaard in elke auto aanwezig.

Private wallbox

Private wallbox

Wallbox verwijst naar een permanent geïnstalleerd laadstation voor particuliere eindklanten thuis. Afhankelijk van de aanbieder zijn deze verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen – met laadvermogens tot 22 kw. Omdat ze permanent aan de muur van het huis worden bevestigd, kunnen ze niet worden meegenomen en zijn ze alleen voor gebruik thuis. Bovendien overtuigen ze vaak met lage aanschafkosten, maar vereisen ze vaak een aparte aardlekbeveiliging en kostenintensieve installatie, inbedrijfstelling en onderhoud.

Go to Top