Ben je nieuwsgierig naar het geheim achter efficiënt opladen van je elektrische auto? Stel je voor dat je bij een openbare oplaadpaal aankomt en je wilt je elektrische voertuig snel opladen. Het sleutelwoord hier is ‘snel’, en dat hangt af van twee cruciale factoren: stroomcapaciteit en energiecapaciteit. 

1. Stroomcapaciteit (Power Capacity): Dit is als het vermogen van de oplaadpaal waarmee je je EV wilt opladen. Het vertelt je hoe snel de oplaadpaal elektriciteit naar je auto kan sturen. Dit wordt gemeten in watts (W). Dus, als je een oplaadpaal hebt met een stroomcapaciteit van 10 kilowatt (kW), kan het 10.000 watt elektriciteit per uur naar je auto sturen.

2. Energiecapaciteit (Energy Capacity): Dit is als de grootte van de “tank” in je elektrische auto. Het vertelt je hoeveel elektriciteit je auto kan opslaan en gebruiken. Dit wordt gemeten in watturen (Wh). Stel je voor dat je EV een batterij heeft met een energiecapaciteit van 50 kilowattuur (kWh). Dat betekent dat je auto genoeg energie kan opslaan om 50.000 watt elektriciteit te gebruiken.

Nu, laten we deze concepten toepassen:

Je komt aan bij een openbare oplaadpaal voor je elektrische auto. De oplaadpaal heeft een stroomcapaciteit van 20 kW, wat betekent dat het 20.000 watt elektriciteit per uur naar je auto kan sturen. Je elektrische auto heeft een batterij met een energiecapaciteit van 60 kWh, wat betekent dat het genoeg energie kan opslaan om 60.000 wattuur elektriciteit te gebruiken. 

Als je je auto aan deze oplaadpaal aansluit, duurt het dus 60.000 wattuur / 20.000 watt = 3 uur om je auto volledig op te laden. Dit is de opslagduur, de tijd die het kost om alle energie van de batterij op te nemen met de gegeven stroomcapaciteit van de oplaadpaal. 

Dus, in dit voorbeeld begrijp je dat de oplaadpaal in staat is om 20 kW (stroomcapaciteit) te leveren, terwijl je auto 60 kWh (energiecapaciteit) kan opslaan, wat betekent dat het 3 uur duurt om je auto volledig op te laden met deze oplaadpaal.

Dit inzicht kan je helpen om te plannen wanneer en waar je je elektrische auto oplaadt, afhankelijk van hoe snel je het nodig hebt.

32A – 5polig

16A – 5polig

16A – 3polig

230V Schuko

Tesla Model 3 Standard
Capaciteit batterij: 50 kWh
On-board lader: 3-fasig, 11 kW
Laden met noodlader: 21,5 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
4,5 h

Tijdsbesparing
17 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
4,5 h

Tijdsbesparing
17 h

Fases
1

Vermogen
3,7 kW

Laadtijd
13,5 h

Tijdsbesparing
8 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
16,5 h

Tijdsbesparing
5 h

Renault Zoe R135
Capaciteit batterij: 52 kWh
On-board lader: 3-fasig, 22 kW
Laden met noodlader: 22,5 h

Fases
3

Vermogen
22 kW

Laadtijd
2,3 h

Tijdsbesparing
20,2 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
4,6 h

Tijdsbesparing
17,9 h

Fases
1

Vermogen
7,4 kW

Laadtijd
7 h

Tijdsbesparing
15,5 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
17,3 h

Tijdsbesparing
5,2 h

e-Golf (2018)
Capaciteit batterij: 31,5 kWh
On-board lader: 2-fasig, 7,2 kW
Laden met noodlader: 13,5 h

Fases
2

Vermogen
7,2 kW

Laadtijd
4,4 h

Tijdsbesparing
9,1 h

Fases
2

Vermogen
7,2 kW

Laadtijd
4,4 h

Tijdsbesparing
9,1 h

Fases
1

Vermogen
3,6 kW

Laadtijd
8,7 h

Tijdsbesparing
4,8 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
10,5 h

Tijdsbesparing
3 h

Peugeot e-208
Capaciteit batterij: 54,3 kWh
On-board lader: 3-phase, 11 kW
Laden met noodlader: 23,5 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
5 h

Tijdsbesparing
18,5 h

Fases
3

Vermogen
11 kW

Laadtijd
5 h

Tijdsbesparing
18,5 h

Fases
1

Vermogen
3,7 kW

Laadtijd
14,7 h

Tijdsbesparing
8,8 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
18 h

Tijdsbesparing
5,5 h

Nissan Leaf e+
Capaciteit batterij: 62 kWh
On-board lader: 1-fasig, 6,6 kW
Laden met noodlader: 27 h

Fases
1

Vermogen
6.6 kW

Laadtijd
9,4 h

Tijdsbesparing
17,6 h

Fases
1

Vermogen
3.7 kW

Laadtijd
16,7 h

Tijdsbesparing
10,6 h

Fases
1

Vermogen
3.7 kW

Laadtijd
16,7 h

Tijdsbesparing
10,3 h

Fases
1

Vermogen
3 kW

Laadtijd
20,6 h

Tijdsbesparing
6,4 h

 

Image by Freepik