Doordat het aantal elektrische voertuigen op de Belgische en Nederlandse wegen in de afgelopen jaren fors is toegenomen, zijn er veel vragen onstaan rond de veiligheid van een elektrische wagen. Levert het zware accupakket extra gevaren op voor de inzittenden? En wat voor invloed heeft de elektromagnetische straling? Kunnen de autobatterijen ontploffen? We leggen het hier uit.

Voertuig veiligheid

Voordat alle nieuwe automodellen op de markt komen, zijn deze verplicht om eerst een bepaalde veiligheidstest te ondergaan. In de wetgeving staat dat de nieuwe auto’s moeten voldoen aan de wettelijke minimumnorm qua veiligheid. Een groot deel van de nieuwe modellen worden getest door middel van botsproeven van EuroNCAP (zoals hier). Elektrische auto’s halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto’s goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto’s.

Afwezigheid van geluid

De meeste elektrische auto’s maken bij snelheden tot 20 km/u vrijwel geen geluid. Doordat de meeste elektrische auto’s geen geluid maken, hebben voetgangers en fietsers vaak niet in de gaten dat er een elektrische auto in hun buurt rijdt. Veel nieuwe elektrische auto’s krijgen daardoor een akoestisch voertuigen waarschuwingssysteem, dit houdt in dat de auto een zacht maar waarneembaar geluid gaat maken wanneer de auto minder dan 25 km/u rijdt om de weggebruikers te waarschuwen.

Brandveiligheid

De fabrikanten van elektrische auto’s besteden veel aandacht aan de brandveiligheid van de auto’s, en worden op dat punt ook streng getest. Importeurs en autofabrikanten hebben erg gedetailleerde protocollen klaarliggen voor een eventueel incident met hun elektrische wagens, ook bij brand.

Veiligheid laadinfrastructuur

Door de brandveiligheid en de aanraakveiligheid is er gekozen om alle openbare laadpunten uit te voeren als mode 3, type 2. Met deze aansluiting komt er alleen spanning op de laadkabel te staan wanneer deze goed is aangesloten op de elektrische auto. De volgorde van de verplichte handeling bij het laden gaat als volgt – het laden is zo aanraak- en brandveilig doordat er verplichte handelingen zijn vastgesteld bij het laden. Je moet eerst de kabel op de auto aansluiten, vervolgens verbind je de kabel met de laadpaal, door het communicatieprotocol wordt de verbinding gecontroleerd. Pas als dit allemaal correct is uitgevoerd, zal er spanning worden doorgegeven en begint het laden. Als de stekker onverwacht uit de auto gaat tijdens het laden, zal de stroom onmiddellijk afgesloten worden en is de kabel direct veilig.

Let op dit protocol is enkel verplicht op openbare laadpunten. Thuis installaties zullen dus niet altijd even veilig zijn. Bekijk hier de verschillende veiligheidsfuncties van de NRGkick laadkabel, de veiligste lader op de markt!