Elektrisch rijden: hoe zit het met de terugbetaling van laadkosten en de installatie van laadpalen door de werkgever?
Het staat als een paal boven water dat onze mobiliteit binnen afzienbare tijd grotendeels elektrisch wordt. Voor u als werkgever kan dit heel wat fiscale vraagstukken met zich meebrengen. Wat met de terugbetaling van laadkosten? En de terugbetaling van de laadoplossing? We zetten alles wat wij hierover kunnen vertellen even op een rijtje.
Wat met de terugbetaling van de laadkosten?
De fiscus en de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) aanvaarden dat het ten laste nemen van het elektriciteitsverbruik door de werkgever inbegrepen is in de forfaitaire berekening van het VAA van de bedrijfswagens. Dit betekent dat u de reële kosten van het elektriciteitsverbruik mag vergoeden. Indien de werknemer aan een publieke laadpaal laadt kan u werken met een laadkaart, zoals: https://www.lastmilesolutions.com/nl/home/ , https://www.mobiflow.be/laadpaaleigenaar/ , https://nl.shellrecharge.com/charging-app/. Deze registreert de door de auto geladen KwH. Er is ook een factuur en dus een bewijs van de kosten. U kan hier (https://laadpas.com/laadpassen-vergelijken/) gemakkelijk verschillende laadpassen vergelijken.
Maar wat met de werknemers die graag thuis hun elektrische auto opladen? Dit is net iets minder eenvoudig. Het probleem is dat het in de meeste gevallen onmogelijk is om de werkelijke kost van het verbruik te bepalen. De elektriciteitsfactuur is een totaal van verschillende tarieven en heffingen. De moeilijkheid zit hem in het omzetten van de heldere sociaaljuridische principes naar een concrete werkwijze en een tarief dat overeenstemt met de reële kosten. Meestal worden de CREG-tarieven gebruikt om zich aan de marktconforme normen te houden. Dit is – weliswaar met enige vertraging- een betrouwbare weergave van de prijzen.
Hoe zit het met de terugbetaling van een laadinstallatie thuis?
Indien in de voorwaarden van de terbeschikkingstelling van de bedrijfswagen duidelijk vastgelegd is dat deze ook de installatie van de laadinfrastructuur bij de werknemer thuis omvat, moet er geen extra belastbaar of RSZ-onderhevig voordeel worden aangegeven. Alle kosten die verbonden zijn aan de installatie, zoals de schouwing, de voorbereidende werken, het fysiek apparatuur, de levering en de plaatsing tot en met het technisch onderhoud worden niet beschouwd als een bijkomend voordeel van alle aard voor uw werknemer.
Hoe zit dit nu de met slimme NRGkick laadkabel?
Voor de terugbetaling van de laadinstallatie thuis is er ook geen probleem. Hier is namelijk geen installatie nodig. De werkgever koopt de NRGkick laadkabel aan en de werknemer kan hier direct gebruik van maken. Vertrekt de werknemer dan gaat de NRGkick laadkabel net zoals de bedrijfswagen terug naar de werkgever. Geen discussies en geen extra kosten zoals demontage van de laadinfrastructuur!
Met onze NRGkick is ook de terugbetaling van stroom gemakkelijk én duidelijk geregeld. Je hebt hier twee verschillende opties.
Via de app:
Met de NRGkick app kan je eenvoudig een laadrapport verkrijgen. In de app kan je het afgesproken tarief invullen en kiezen wanneer er een laadrapport gegenereerd moet worden. Dit rapport zal automatisch naar een gekozen email adres verstuurd worden. Zo is het gemakkelijk om je werknemer te vergoeden.
Via een laadpas:
Er is ook een mogelijkheid om een laadpas te koppelen aan je NRGkick. Hierdoor verloopt de terugbetaling via het OCPP platform. Hierbij komt er dus wel een derde firma bij kijken, er is ook een abonnement kost aan verbonden. De derde firma krijgt alle laadrapporten van u werknemers binnen en zal deze verwerken. Hierdoor moet u enkel nog de betaling aan u werknemers doen. Zeer handig als je een grote vloot hebt!