Je kan wel zeggen dat er 2 verschillende soorten ‘brandstoffen’ bestaan om je auto mee op te laden. Namelijk AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom). Op het elektriciteitsnet zit altijd AC. Alle batterijen, dus ook die van elektrische/hybride wagens, kunnen echter alleen DC opslaan. Bij de meeste apparaten met een batterij zit er dus een ingebouwde converter in de stekker.

AC laden:

In de elektrische/hybride voertuigen zit er al een geïntegreerde lader (converter) ingebouwd. Hier komt dus AC binnen en deze wordt omgezet naar DC om vervolgens naar de batterij van de auto te gaan. Momenteel is dit de meest voorkomende laatmethode voor elektrische voertuigen. Let wel op! Er zijn verschillende converters, niet elke converter kan evenveel stroom omzetten. Dit zal dus effect hebben op de laadsnelheid van uw voertuig.

DC laden:

Het verschil tussen DC en AC laden is de locatie waar het AC-vermogen wordt omgezet naar DC-vermogen. Bij DC laden gebeurt dit al buiten de auto. In tegenstelling tot AC laders zit bij een DC lader de converter al in de lader zelf. Hierdoor kan de stroom rechtstreeks naar de batterij en moet deze niet meer worden omgezet door de geïntegreerde lader. De DC kaders zijn sneller en groter maar door hun complexiteit is ook de productie- en installatiekosten duurder.

Hoe snel je auto oplaadt is afhankelijk van de auto (geïntegreerde lader) en het vermogen van het laadpunt. De NRGkick kan tot 22kW laden indien uw auto dit ook toelaat.